1. Diagrama de stari

 - Pentru modelarea comportamentului la nivel logic in UML pot fi utilizate la rind citeva diagrame canonice: de stari, de activitate, de secventa si de cooperare.

 - Diagrama de stari descrie procesul de modificare a starilor nuami pentru o clasa, pentru un exemplar al clasei.

 - Este folosita pentru descrierea consecutivitatii de stari posibile trecerilor, care in ansamblu caracterizeaza comportamentul elementelor modelului in timpul ciclului de viata.

 - Reprezinta comportamentul dinamic al entitatii in baza specificatiei reactiei lor la perceperea caror-va evenimente concrete.

 - In realitate este un graf de infatisare speciala, care reprezinta un automat. Virfurile acestui graf sunt starile si alte elemente ale automatului.


2. Automatul (state machine)

- In UML reprezinta o formalizare penrtru modelarea comportamentului elementelor modelului si a sistemului intreg.

 - In metamodelul UML automatul este un pachet, in care sunt definite o multime de definitii, necesare pentru reprezentarea comportamentului entitatii modelate in forma de spatiu discret cu un numar finit de stari si treceri

 - Fiecare diagrama de stari reprezinta un automat

 - Notiunile de baza care intra in formalizmul automatului sunt starea si trecerea.


3. Stare

 - In UML starea este subinteleasa ca metaclasa abstracta, ce se utilizeaza pentru modelarea situatiei aparte, pe parcursul carei este prezenta executarea anumetei conditii.

 - Starea poate fi in forma de valori concrete a atributului clasei sau obiectului, in acest caz modificarea anumitelor valori va respinge modificarea clasei modelate sau opbiectului

 - Este reprezentata ca dreptunghi cu vifurile rotungite,care poate fi despartit in doua sectiuni


4. Numele starii

 - Reprezinta aliniat de text,care dezvaluie sensul starii date. Este scris intotdeauna cu majuscula

 - Este recomandat de folosit in calitate de nume verbele in timpul prezent(suna, asteapta) sau (ocupat,liber)

-Numele starii poate lipsi (stare anonima)


5. Starea initiala

 - Reprezinta un caz particular de stare, care nu contine nici o actiune interna (pseudostare).

 - Este utilizata pentru indicarea pe diagrama de stari a spatiului grafic, de la care incepe procesul de modificare a starilor.

 - Este reprezentata in forma de cerc hasurat de la care poate esi numai sageata corespunzatoare cu trecerea

 - La cel mai inalt nivel de reprezentare a obj. trecerea de la starea initiala la starea finala poate fi marcata ca actiunea de creare (initializare) a obj. dat. In caz contrar tranzitia nu este marcata de loc (este prima trecere in starea urmatoare).


5. Starea finala

 - Reprezinta un caz particular al starii, care nu contine nici o actiune interna

 - In aceasta stare obectul se v-a afla in starea initiala dupa finisarea lucrului automatului in ultimul moment de timp


6. Tranzitie

 - O simpla tranzitie reprezinta o relatie intre doua stari consecutive indicind faptul schimbarii  a unei stari cu alta.

 - Incepe cind un annumite eveniment se ptrece: terminarea executarii actiunii, trimiterea mesajului sau emiterea semnalului.

 - In trecere se indica numele actiunii

 - Este reprezentata ca o linie neintrerupta cu sageata, indreptata in starea de tinta.

 - Se marcheaza cu aliniat de text: <signatura evenimentului>'['<condiţia de pază>']' <exprimarea acţiunii>. 


7. Eveniment (event)

 - Este un element aparte al UML

 - Reprezinta specificatia anumitui fapt, care are atasata o locatie in timp si in spatiu

 - Joaca rol de stimulare, care initializaeaza treceri de la o stare in alta

 - In calitate de evinemente distingem semnale, apeluri, terminarea intervalurilor fixate de timp.

 - Numele evenimentului identifica fiecare tranzitie aparte in diagrama de stari si pot contine aliniat de text,care incepe cu minuscula.

 - Daca alaturi de sageata trecerii nu este indicat numele, atunci trecerea este netrigerata 

 - Dupa numele evenimentului pot urma paranteze rotungite pentru parametrii evenimentului-triger.


8. Conditie garda

 - daca exista, atunci intotdeauna este scrisa in paranteze dreptughiulare dupa evenimentul-triger si reprezinta expresie booleana


9. Expresia actiunii (action expression)

- se executa doar atunci cind se executa tranzitia

 - Reprezinta operatia atomica, care se executa dupa efectuarea tranzitiei respective inainte de oricare actiune in stare obiectiva

 - Expresia actiunii poate contine o lista intreaga de activitati,separate prin <<;>>


10. Stare si substare compusa

 - Este o stare alcatuita din alte stari,care vor fi substari pentru primul element

 - Poate contine doua sau mai multe subautomate sau citeva sub-stari consecutive

 - O substare pote fi stare compusa pentru alte substari


10. Substari disjuncte

 - Sunt utilizate pentru modelarea comportamentelor obj. in timpul caruia in fiecare moment obiectul poate fi numai intr-o stare. Comportamentul obj. in acest caz reprezinta scimbarea disjuncta a substarilor, incepind cu starea initiala si terminind cu cea finala.


11. Substari concurente

  -pot specifica doua sau mai multe subautomate, care pot executa paralel inauntrul starii compuse.

 - Fiecare subautomat acupa o regiune inauntrul starii compuse, care este despartit de altele cu linia orizontala intrerupta